MUSIKLÆRER

Her vil jeg over de næste år lægge nye og gamle kreationer til udstilling og download. Jeg forestiller mig, at dele ressourcerne op i tre afsnit: “Sange, numre og optrin”, “Øvelser, prøvelser og lege” og “Rammer, ideer og fif”.

Sange, numre og optrin

Fødselsdagssangen


”Fødselsdagssangen” skulle være kort, enkel og festlig med noget fanfareagtigt hurra, plads til skiftende fødselarers navn og gerne noget fysisk aktivitet. 

Hej! Hej! Vil du vær’ venner med mig?


LINKENE TIL DOWNLOAD ER TIL FØDSELSDAGSSANGEN, INDTIL JEG FÅR DET ORDNET FÆRDIGT. Først hed den “vil du lege med mig”, men det sendte ikke det signal, som 3. a havde lyst til at sende, så jeg blev nødt til at lave teksten om, hvorefter de syntes, det var en god sang 🙂

For det meste…



Et musikalsk dramatisk optrin om ups and downs i en “helt almindelig skoleklasse”,

Nu er det jul igen


“Nu er det jul igen” er en jule-kanon skrevet til en julekomedie , “Nisserne i virkeligheden”, som kan lejes på Dansk Teaterforlag.

Tolvtakters Tværfagligt Talekor


Tolvtakters tværfagligt talekor er lavet til at afslutte et tværfagligt forløb i 7.-9. klasse. På videoerne har jeg brugt det i en humoristisk afsluttende evaluering af en 5. og en 6. klasse.

Asernes sang og Jættesangen

Odin
Asernes sang og Jættesangen skrev jeg i 1988 til et dramaprojekt for indskolingen om aser, jætter og mennesker i den gamle verden – Asgaard, Midgaard og Udgaard. Melodien til Asernes sang kan jeg desværre ikke tage æren for, da den blev skrevet til en anden tekst af gamle Ludwig for godt et par hundrede år siden.

Øvelser, prøvelser og lege      

Hælen og tåen


“Hælen og tåen” er en dans med en sang til. Dansen er en enkel mixer mellem square dance, dansk folkedans og børnedans, mens musikgenren er latin, hvilket er en del af temaet i tekstens. Jeg har brugt den fra 1. til 9. klasse og i mange andre sammenhænge, hvor der skulle rystes sammen og grines ud.

Rammer, ideer og fif  

Siddepladser i musiklokalet

Odin
Organiseringen i musiklokalet har mange elementer med store faglige og klasseledelsesmæssige konsekvenser og bør derfor overvejes både generelt og specifikt for hver klasse, årgang og aktivitet.

Trommekasserne – Drumstool


Trommekassen er et enkelt, fleksibelt skolesiddemøbel med en masse ekstra funktioner. Den første lavede jeg engang i 80’erne og engang i 90’erne fik jeg en tømrer til at lave et klassesæt, som en pedelmedhjælper på skolen lakerede og monterede med trommeskind, gummiben og spændeanordninger til node-/mikrofonstativ og bækkenstativ.