MUSIKLÆRER

Her har jeg over nogle år lagt nye og gamle kreationer til udstilling og download, når jeg har fundet tid og anledning og har haft noget materiale i en form, så det kunne formidles og eventuelt bruges af andre. Jeg har prøvet at dele ressourcerne op i tre afsnit: “Sange, numre og optrin”, “Øvelser, prøvelser og lege” og “Rammer, ideer og fif”.

Sange, numre og optrin

Staven Min


”En hyldest til STAVEN som tidløst redskab, våben, hjælpemiddel og statussymbol. Tekst, becifret melodi og arrangement for elever i 4.-5. klasse som de spiller det i videoen.

Hej! Hej! Vil du vær’ venner med mig?



Først hed den “Hej, hej, vil du lege med mig?”, men det sendte ikke det signal, som 2. a i 2018 havde lyst til at sende, så jeg blev nødt til at lave titellinjen om, hvorefter de heldigvis syntes, det var en god sang 🙂

Hælen og tåen




Videoerne: Øverst: 2. og 5. klasse danser og spiller til “Hælen og tåen” i musiklokalet. I midten: 1. klasse optræder med sang, dans og instrumenter til “Hælen og tåen”. Nederst 1. klasse optræder med “Langt oppe bag Norges kyster” med mellemspil fra “Hælen og tåen” i 3/4.
“Hælen og tåen” er en dans med en sang til. Dansen er en enkel mixer mellem square dance, dansk folkedans og børnedans, mens musikgenren er latin, hvilket er en del af temaet i teksten. Jeg har brugt den fra 1. til 9. klasse og i mange andre sammenhænge, hvor der skulle rystes sammen og grines ud.
Før optræden har 1. klasse udover klasseøvning af rytmeinstrumenterne og dansen, øvet klokkespiltemaet med et klassesæt i klokkespil, og derefter brugt det som mellemspil hvorimmellem eleverne på skift improviserede på C-dur pentaton metalofon i et vers.

Fødselsdagssangen



”Fødselsdagssangen” skulle være kort, enkel og festlig med noget fanfareagtigt hurra, plads til skiftende fødselarers navn og gerne noget fysisk aktivitet. 

For det meste…



Et musikalsk dramatisk optrin om ups and downs i en “helt almindelig skoleklasse”,

Nu er det jul, min ven / Nu er det jul igen


“Nu er det jul, min ven” er en jule-kanon skrevet til en julekomedie , “Nisserne i virkeligheden”, som kan lejes på Dansk Teaterforlag.  – Jeg blev glad for sangen og skrev nogle flere vers, som Ådalskolens 3. klasse i december 2015 sang, så alle hjerter brast. På den nederste video er der løbende synge-med-tekst, så den er nem at lære.

Tolvtakters Tværfagligt Talekor


Tolvtakters tværfagligt talekor er lavet til at afslutte et tværfagligt forløb i 7.-9. klasse. På videoerne har jeg brugt det i en humoristisk afsluttende evaluering af en 5. og en 6. klasse.

Asernes sang og Jættesangen

Odin

Asernes sang og Jættesangen skrev jeg i 1988 til et dramaprojekt for indskolingen om aser, jætter og mennesker i den gamle verden – Asgaard, Midgaard og Udgaard. Melodien til Asernes sang kan jeg desværre ikke tage æren for, da den blev skrevet til en anden tekst af gamle Ludwig for godt et par hundrede år siden.

Øvelser, prøvelser og lege      

Klassesange



En klassesang kan være med til at skabe og støtte en “vi-identitet”, som styrker fællesskabet, sammenholdet og den enkelte elevs følelse af at høre til og dermed den tryghed, der er det bedste vilkår for at kunne koncentrere sig om det fælles tredje – det vi sammen undersøger og forholder os til – og turde prøve sig frem og sætte sig selv på spild: Alt det der gør skolelivet indholds- og udbytterigt. Jeg har nok lavet ca. 25, hvoraf flere dog med samme melodi, men har her medtaget to af de sidste og bedste. Det er godt med nogle tælle-breaks, kanonmuligheder, fakter og optrin, og alt lignende, som giver grundlag for sociale og læringsunderstøttende aktiviteter og breaks. Jeg har udover musik haft klassen til matematik og natur og teknik, så jeg har haft mulighed for at blande og veksle mellem forskellige fagligheder og aktiviteter. – Når vi skal lave mandtal råber jeg bare “nul” og så tæller eleverne sig selv 🙂
Videoerne: 1.a’s forældre fik en optagelse af klassesangen i julegave og i 2. klasse optrådte de til morgensamling. Sidst et andet eksempel.

Rammer, ideer og fif  

Siddepladser i musiklokalet

Odin
Organiseringen i musiklokalet har mange elementer med store faglige og klasseledelsesmæssige konsekvenser og bør derfor overvejes både generelt og specifikt for hver klasse, årgang og aktivitet.

Trommekasserne – Drumstool


Trommekassen er et enkelt, fleksibelt skolesiddemøbel med en masse ekstra funktioner. Den første lavede jeg engang i 80’erne og engang i 90’erne fik jeg en tømrer til at lave et klassesæt, som en pedelmedhjælper på skolen lakerede og monterede med trommeskind, gummiben og spændeanordninger til node-/mikrofonstativ og bækkenstativ.