Min far, Ole Kalnæs, der var civilingeniør og atomfysiker, gik i gang med et længe ytret ønske om at lære noget mere sprog, da han i 1982 på grund af fremadskridende sygdom måtte gå ud af folketinget. Han var da mere end ti år yngre, end jeg er nu. Jeg ville i bakspejlet gerne have lært noget mere naturvidenskab. Jeg er ikke begyndt at studere, men jeg har haft stor fornøjelse af at have matematik på mit skema. Måske har jeg noget, der kunne være værd at dele. I hvert fald har jeg sammen med Jens Dalhøj lavet begyndelsen på en lokal web-baseret flora og fauna, som eleverne selv skrev og oploadede billeder til… Den stoppede med lærerlockouten, men kunne måske formidles til videreudvikling… Det bliver nok ikke lige det første, men ad åre (:-)) vil jeg måske udstille og dele ideer og erfaringer fra matematik- og natur og teknikundervisningen.
Vi leger “Gammeldags købmand” i første klasse
“Bytte bytte købmand” er vel en af god gammeldags regneundervisnings mest klassiske anskueligheds- og øvelsesaktiviteter. Når jeg synes det er værd at beskrive, er det mest fordi jeg synes, jeg fik det organiseret ret enkelt med stor faglig aktivitet.
Materialet er en kasse med en pærevælling af miniaturevarer og tom embalage samt en plastik-møntsamling på ca. 100 enkroner, lidt færre tokroner og femkroner og 30 – 40 ti- og tyvekroner samt en del 50 og 100 kroneseddelkopier. Der er 22 elever ved 11 borde i gammeldags opstilling i klassen. Vi brugte en dobbelttime, hvor halvdelen af klassen var købmænd og den anden halvdel kunder, og gentog forløbet med modsatte roller. Elevenerne ved dørsiden af bordene, som var købmand, fik hver 10 varer og gik i gang med at skrive prismærker. Eleverne ved vinduessiden, som blev handlende, gik sammen ud til et stort bord og gav sig til at sortere vores mønter og 50’ereop i 11 ens “kasser”, som købmændene fik til byttepenge.
Talkort i første klasse
“Til 22 elever har jeg lavet A5-talkort med tallene fra 0 til 10 i to farver. I to andre farver har jeg lavet kort med 0 til 10 prikker og med 0 – 10 forskellige figurer.
De første lege gik ud på at matche tal og mængder. 11 talkort og 11 mængdekort. Tag et kort og find din makker. Alle lægger kortene, hvor de står og går til den anden ende af lokalet tag et kort og forfra.
Med to sæt talkort delt ud til eleverne: Vis jeres kort til den første I møder. Den, der har det største tal lægger jeres tal sammen. Den anden kontrollerer og erklærer sig enig eller uenig. Hvis der er enighed, bytter i kort og går videre til en ny makker. Senere skifter vi til minus.
Analogt til ovenstående har jeg (på andre farver karton 🙂 lavet to talkortserier fra 10 til 20 og med titabellen fra 0 til 100, som jeg har brugt hver for sig i kombination med hinananden i et utal af små afvekslende øvesessioner tilpasset klassens aktuelle emne og niveau.
Matematikfessor i 1. a
Denne video er blot lagt op for at vise forældrene i 1. a et til eksempel på matematikaktivit og miljø i klassen.